En AI-chatbot är ett program som du skriver till, ungefär som att chatta med en person. Ofta kan du också prata med chatbotten via en app på mobilen. Du kan ställa frågor, be om hjälp eller idéer – svar får du direkt. Exempel på chatbottar är OpenAI:s ChatGPT och Microsofts Copilot, men det finns även många andra.
Vad kan chatbottar hjälpa till med vid NPF?
Har man NPF är det vanligt med utmaningar kring sådant som att skapa struktur, komma igång med uppgifter, ta till sig instruktioner eller orka ta in mycket information. Här är några konkreta exempel på hur AI-chatbottar ofta kan vara ett stöd.
Hjälpa att komma igång
Det gäller särskilt uppgifter som kan kännas stora, tråkiga eller överväldigande. Chatbotten kan ge dig inspiration, konkreta idéer och förslag – till exempel hur du kan börja en text, vad du kan skriva i ett mejl eller ge förslag på rubriker i ett projekt. Det minskar stressen över att börja från noll.
Exempel: ”Ge mig tre idéer till hur jag kan börja mitt personliga brev.”
Stötta när du ska skriva
AI-chatbottar kan hjälpa dig formulera mejl, ansökningar eller andra texter. Du berättar vad du vill säga – och AI hjälper dig formulera det på ett bra sätt. Med ett första utkast sparar du tid och kraft, och frigör energi till att exempelvis förfina din text.
Exempel: ”Jag vill skriva ett mejl till min chef och säga att jag behöver anpassningar. Kan du hjälpa mig formulera det?””
Har du massor av idéer men kan ha svårt att organisera dem på papper? AI kan hjälpa till att sortera tankar, skapa struktur, rubriker, punktlistor eller sammanfattningar – så att texten blir lättare att både skriva och läsa.
Ge struktur och påminnelser
För många med NPF kan det vara svårt att se helheten eller vad som ska göras först. AI kan hjälpa till att dela upp en uppgift i hanterbara delar. Du kan få hjälp att skapa checklistor, planera en dag eller dela upp en stor uppgift i mindre delar.
Exempel: ”Hjälp mig dela upp uppgiften ’skriva rapport’ i små steg.”
Förstå och sammanfatta svåra texter
Till exempel kan du be chatbotten att förklara krångliga texter med enklare ord eller att översätta och sammanfatta längre texter. Det kan vara extra hjälpsamt om du lätt tappar fokus när språket blir för komplicerat eller texten för lång. Du kan också få hjälp att förstå instruktioner eller regler.
Exempel: ”Kan du förklara den här texten om Försäkringskassan så att jag förstår den bättre?”
Viktigt att ge bra instruktioner
Kanske har du hört ordet ”prompta”. Det betyder att du ger AI-chatbotten instruktioner eller ställer en fråga – det är alltså det du skriver in i dialogrutan. En prompt kan vara allt från ”Ge mig ett recept på god broccolisoppa” till ”Förklara fotosyntes så att en tioåring förstår”. Det är alltså din uppmaning till AI:n, som den använder för att skapa sitt svar.
Här är några tips för en bra prompt:
- Var tydlig – Ju mer specifik du är, desto bättre svar får du.
Istället för: ”Berätta om träning” Säg hellre: ”Ge mig ett enkelt träningsprogram för nybörjare som vill träna hemma tre gånger i veckan.” - Skriv mål eller syfte – Berätta varför du frågar och vem som är målgrupp för att ge sammanhang.
Exempel: ”Förklara diskrimineringslagen på ett sätt som passar i en presentation för en arbetsgrupp som inte har några förkunskaper.” - Sätt en stil eller format – Vill du ha texten som punktlista, mejl, dikt eller barnbok?
Exempel: ”Skriv en kort faktatext om autism i punktform.” - Ge exempel – Om du vill att tonen eller innehållet ska vara på ett visst sätt, visa gärna hur.
Exempel: ”Skriv i samma stil som ett nyhetsbrev för föräldrar.”
Att tänka på
Som du sett kan AI-chatbottar vara väldigt hjälpsamma, men det är också viktigt att vara medveten om vissa risker. Här är några saker att tänka på för säker och klok användning:
- Dubbelkolla fakta och tänk kritiskt
Chatbottar kan ge svar som låter övertygande men som ändå är felaktiga. Använd AI som ett stöd och komplement – inte som enda källa när det är viktigt att information är helt korrekt. Var kritisk!
- Lita inte blint på råd
AI kan ge bra vägledning, men kan förstås inte ersätta råd från exempelvis en läkare, jurist eller rådgivare när det gäller viktiga ämnen som hälsa, juridik eller ekonomi.
- Dela inte känslig information
Skriv inte in exempelvis personnummer, lösenord, privat information eller känsliga uppgifter från din organisation i chatbottar. Det är bäst att vara försiktig.
- Se upp för bedrägliga chatbottar
Använd bara AI från pålitliga källor som kända hemsidor eller appar. Bedragare kan skapa falska chatbottar som försöker lura dig att lämna ifrån dig pengar eller uppgifter.
Vi på Modigo önskar dig varmt lycka till! Och ja, självklart har vi tagit hjälp av AI för att skriva den här texten – men vi har även tänkt själva! 😊