Nu är vården på Modigo ännu smidigare och mer NPF-anpassad. Sedan den 18 juni är vår nya app ett viktigt verktyg genom utredningar hos oss.
Hur kan vi underlätta för våra patienter och deras vårdnadshavare? Det var en bärande tanke när medarbetare på Modigo för ett par år sedan började spåna på en app som stöd genom NP-utredningar för exempelvis ADHD/ADD och autism.
– Inom Modigo har vi massa kunskap om NPF. Den har vi tagit med oss i appen och på olika sätt byggt utifrån, säger Caroline Byström, leg psykolog och specialist i neuropsykologi på Modigo.
Modigo-appen. Ett stöd genom din/ditt barns NP-utredning på Modigo.
- Förberedande information som ger trygghet och koll på läget inför utredningen
- Digitala formulär och påminnelser som underlättar
- Smidig kommunikation med din psykolog och annan personal på Modigo
- Praktiska tips och information efter eventuell diagnos
Ett exempel är att ordentliga förberedelser ofta är extra viktigt för personer med NPF eller misstänkt NPF. Därför finns i appen förberedande material såsom beskrivande filmer, presentation av personal man ska träffa på Modigo och miljöbilder från Modigos mottagningar.
– Allt för att ge våra patienter koll på läget och trygghet inför utredningen, säger Caroline.
Smidig och säker informationsinhämtning och kommunikation
En del av utredningen sker också i appen. Det handlar främst om skattningsformulär som patient och anhöriga fyller i, vilket är en betydande del av NP-utredningar och fortfarande sker på papper hos många vårdgivare.
– Som patient idag tror jag man förväntar sig digitala, smidiga lösningar även när det gäller NP-utredningar och vår app är unik inom området, säger Caroline.
– Dessutom kan vi underlätta för patienten genom att påminna i appen, följa upp och anpassa vården efter vad just den här personen har svarat och behöver.
Även kommunikationen underlättas.
– Patienten kan enkelt ställa frågor och få svar i appen. Det här är ett kommunikationssätt som passar många i vår patientgrupp men självklart går det fortsatt även bra att ringa, säger Caroline.
Kärnan är fysiska besök
Men även om en del av utredningen alltså genomförs digitalt med Modigio-appen är kärnan fortfarande fysiska besök hos psykolog och läkare, understryker Caroline.
– I en utredning behöver man göra en fysisk läkarundersökning och träffa psykolog på plats på mottagning för psykologiska tester. Det är avgörande för att få tillförlitliga resultat i utredningen. Det här är delar som vi inte kan digitalisera.
– Med Modigo-appen underlättar vi det vi kan – med fortsatt mycket hög kvaliteten i utredningarna, säger Caroline.
Modigo-appen har tagits fram i samarbete med leverantören Empowered Health. Alla utredningspatienter på Modigo – både barn och vuxna, såväl privatbetalande som remisspatienter – tas emot genom appen från och med den 18 juni 2024.